Jedva je neki projekt, jedva je neki arhitekt bio izložen tako brojnim napadima kao Britanac David Chipperfield i njegova obnova muzejskog objekta Neues Museum u Berlinu. Tako žestoko i s toliko strasti su se vodile i još se uvijek vode polemike oko ovog projekta da ih se može usporediti s konfliktima oko Loosove kuće na Michaelerplatzu preko puta bečkog Hofburga. U oba slučaja je predmet sukoba bila moderna, odnosno pitanje koliko novoga je dopušteno na jednom značajnom mjestu historijske reprezentativne arhitekture. Dok je Loos svojom kućom u Beču početkom 20. stoljeća uveo modernu, Chipperfieldu je u Berlinu u prvom redu bilo stalo do jedne nove simbioze staroga i novoga, do suvremene arhitekture, koja je na demonstrativan način samosvjesna i svjesna povijesnosti svoje lokacije.
Tijekom gotovo 70 godina je Neues Museum na berlinskom Muzejskom otoku bio ruševina. U drugom svjetskom ratu izgorjelo i teško oštećeno remek-djelo Augusta Stülera, učenika Friedricha Schinkela, ostalo je prazno i prepušteno propadanju. Izgrađena između 1843. i 1855. godine ta je iznenađujuća eksperimentalna zgrada imala najrazličitije konstruktivne sisteme kojima je arhitekt reagirao na nadasve problematičnu strukturu tla zemljišta. Djelomično masivno zidana, djelomično opremljena potpornjima od lijevanog željeza i svodovima od šuplje keramike u svrhu reduciranja težine stropova ta je zgrada zbrinula sve antičke zbirke dinastije Hohenzoller.
Iako je država DDR posljednjih godina svog postojanja pokušala provesti obnovu objekta, ipak je proces obnove započeo tek sredinom 90-ih promašenim natječajem za master-plan berlinskog Muzejskog otoka, a nastavio se uspjelijom procedurom ekspertize za Neues Museum 1997. godine. Prvi natječaj se izjalovio zbog sukoba investitora, Zaklade pruskih muzeja i politike, direktora za građenje berlinskog senata Hansa Stimmanna. Svaka je strana htjela progurati svoje favorite. No, ni ekstrovertirani Frank O. Gehry ni tihi Giorgio Grassi nisu dobili priliku, već je na red došao Britanac David Chipperfield, koji se svojom refleksivnom, umjerenom modernom s očiglednim klasicističkim relacijama mogao posvađenim stranama ponuditi kao posrednik.
No trebalo je proći više od 12 godina da bi njegov višestruko prerađivani projekt obnove Muzeja postao realnost. Bile su to godine u kojima je arhitekt uvijek ponovo bio izložen žestokim polemikama samozvanih čuvara tradicije koji su htjeli provesti kompletnu rekonstrukciju muzeja te su u svakom obliku modernosti vidjeli čin uništavanja grada. Bile su to godine za kojih je David Chipperfield, povremeno i bez budžeta, dalje radio na svom projektu. To je bio njegov prvi projekt javnog sadržaja, te je tu u programskom smislu po prvi put mogao dokazati potencijale svoje arhitekture na jednom velikom projektu. Zanimljivo je da mu konzervatori nisu pravili teškoće, već da su od samog početka podupirali njegov koncept.
Što to predstavlja naročito dostignuće Davida Chipperfielda? Prvo, on je ponovo uspostavio povijesnu kubaturu dvokrilne zgrade te razoreno sjeverno krilo i jugoistočni prostor s kupolom obnovio zatečenom materijalnošću, opekama u formatu pruske cigle, ali u reduciranom apstraktnom obliku. A onda je uvjerio sve učesnike projekta u potrebu restauriranja u smislu konzerviranja zatečenog, bez nadopunjavanja; želio je da zatečeno ostane fragmentarno očuvano. Svi povijesni tragovi razaranja i propadanja u njegovim se prostorima mogu očitati sa zidova i stropova - moguće je jasno razlikovati staro od novog. Kako je August Stüler, posve u duhu svojeg historicističkog vremena, gotovo svaki prostor u pogledu konstrukcije i oslikavanja inscenirao kao vlastitu epohu, Egipat, Grčku i Rim slijedila je i Germanija, tako je Chipperfieldov i rad restauratora iz Stülerova historijskog kolaža stilova stvorio nadasve fragmentirani kozmos od krhotina vremena i prostora koji, zahvaljujući suzdržanoj minimalističkoj obnovi, djeluju međusobno izmireno.
Posjetitelji Muzeja će biti izloženi proturječnim osjećajima kad se nađu u intaktnoj zgradi punoj fragmenata i lomova, koji dovode u svijest 160 godina promjenjive povijesti muzeja. Uz već ionako vrlo različite dimenzije i oblikovanja prostorija Augusta Stülera otvara se kaleidoskop prostornih konfiguracija i dojmova gotovo vrtoglavog karaktera koji zahtijeva uvijek iznova pozicioniranje vlastite osobe u vremenu i prostoru. Nenadano ćemo se osjetiti u ulozi arheologa koji mora jedne od drugih odvojiti i odrediti slojeve i rudimente.
Sve je to povezano samo zbog Chipperfieldovog finog osjećaja za prostor i materijalnost. Uz pomoć umjetnog kamena, koji sadrži 70% svijetlog saskog mramora, stvorio je u unutrašnjosti zgrade nov, vrlo suzdržan okvir za fragmente, koji ipak možemo prepoznati kao nešto vlastito, kao nešto što se ne zadovoljava tek uslužnom funkcijom. Svojom apstrakcijom i homogenošću je umjetni kamen vizualni kontrapunkt u odnosu na opeku malog formata kojom je Chipperfield ponovo sagradio izgubljene zidove. Opeke potječu iz starih srušenih zgrada, a ovdje su dobile novu namjenu. Arhitekt je na impresivan način uspio obraditi različite kvalitete materijalnosti posebno kod oba, sada zatvorena svjetlika i novog/starog centralnog stubišta. Kolosalno, čak monumentalno, ali istovremeno svijetlo, prijazno i apstraktno djeluje njegov implantirani korpus stepeništa, koji slijedi uzor Stülera, ali ga transformira u minimalistički coolness sadašnjice.
No elementi inscenacije Chipperfieldove obnove objekta Neues Musum su više svjetlost i prostor, a manje površine. Jedno od njegovih najvećih postignuća je činjenica da će ovo opet biti muzej opskrbljen danjim svjetlom. Tu ono raskošno ulazi u gotovo sve prostorije, čija se atmosfera u toku jednog dana ili uslijed promjene godišnjih doba može jako mijenjati. Pogled u prostorije i na njihove vrlo raznolike stropove ne ometaju velika rasvjetna tijela. Perforirani materijal od staklenih vlakana, proziran i jedva zamjetljiv, spušta se samo u slučaju naročito intenzivnog upada svjetlosti. Nesumnjivo je u najvećoj mjeri fascinantna atmosfera novog platoa u obnovljenom egipatskom svjetliku, gdje preko pjeskarenog osvijetljenog stropa i patiniranih staklenih pregrada blaga svjetlost pada na djela iz Thutmosisove kiparske radionice.
Do listopada ove godine, do otvorenja Egipatskog muzeja i Muzeja prahistorije i rane povijesti, javnost će još morati pričekati na doživljaj cjelokupnog objekta Neues Museum. Tada će se pokazati hoće li inscenacija izložbenog postava, za koji je odgovoran Michele de Lucchi, pristajati uz Chipperfieldov minimalizam koji je afirmirao nezamjenjivu vlastitu poziciju refleksivne moderne, koja nadasve harmonično ujedinjuje nešto od klasicizma, nešto japansko, nešto od britanski hladne romantike ruševina i mnogo povijesnosti.